Pe cine contactezi dacă ai fost victima unei fraude?

În funcție de tipul de fraudă și de tipul de pagube rezultate, există o serie de măsuri pe care le poți lua.

A. Dacă ți-au fost extrași bani din cont, indiferent de tipul de fraudă

Urmează următorii pași:

1. Contactează imediat banca pentru blocarea cardului, precum și pentru verificarea și blocarea (dacă este posibil) a tranzacțiilor ilicite din cont.

2. Următorul pas este contactarea Poliției, pentru a depune o plângere, necesară deschiderii unei investigații. 

3. Contactează DNSC (fost CERT-RO) pentru notificare și pentru a contribui la diseminarea informației, astfel încât astfel de fraude să nu li se întâmple și altora. Totodată, la DNSC (fost CERT-RO) poți vorbi cu un specialist în atacuri cibernetice, care te poate îndruma către materiale sau recomandări necesare evitării pe viitor a unor astfel de capcane.

B. Ai fost victima unei fraude de tip ”mesaj de la șef”, în care părea că șeful tău te roagă să transferi banii companiei către un alt cont:

    • Contactează pe e-mail/sună șeful folosind datele de contact cunoscute/primite de la acesta
    • Contactează banca în vederea efectuării de demersuri pentru stoparea/recuperarea sumei plătite în mod fraudulos

C. Ești victima unei fraude cu facturi, în care un fals furnizor al companiei la care lucrezi te-a convins să plătești o factură, dar de fapt ai trimis banii într-un cont necunoscut:

    • Contactează furnizorul de plăți pentru confirmarea numărului de cont
    • Contactează banca în vederea efectuarii de demersuri pentru stoparea/solicitarea investigării tranzacției.

D. Ai avut de-a face cu furt de date personale sau bancare la telefon, online sau prin SMS, sau ai intrat pe website-uri bancare contrafăcute:

    • Contactează Banca pentru blocarea cardului și serviciilor bancare online
    • Actualizează software-ul, inclusiv browserul, antivirusul și sistemul de operare

E. Ai fost victima unor fraude cu investiții/cumpărături online/proprietăți de închiriat/pachete turistice:

    • Dacă furnizorul nu mai poate fi contactat după efectuarea plății, contactează urgent banca
    • Dacă bunurile comandate (inclusiv autoturismele)/serviciile achiziționate/imobilele închiriate, nu sunt livrate, prestate sau prezentate la timp sau deloc, se contactează imediat vânzătorul sau furnizorul.
    • Dacă acesta nu răspunde, contactează urgent banca unde ai emis cardul în vederea blocării și pentru a solicita investigarea tranzacției.

F. În caz că ai răspuns unor anunțuri, notificări, contacte frauduloase privind obținerea unor credite, premii, donații, precum și în cazul relațiilor la distanță cu persoane necunoscute:

    • Contactează Banca pentru blocarea conturilor și verificarea tranzacțiilor ilicite
    • Contactează Poliția pentru a solicita suportul acestora.