SIGURANȚA ONLINE E ÎN MÂINILE TALE

Powered by META

Hackerii sunt mereu puși pe treabă. Iar treaba ta e să rămâi în siguranță online.

INFORMEAZĂ-TE și fii mereu cu un pas înaintea infractorilor!

Ce este PHISHING-ul?

Phishing-ul reprezintă o metodă de fraudă online în care atacatorii încearcă să obțină informații sensibile, cum ar fi datele personale, parolele sau informațiile bancare ale victimelor, prin intermediul unor mesaje înșelătoare. Aceste mesaje par să provină de la instituții publice sau private, ori alte entități de încredere.

Metode Comune de Phishing:

  • E-mailuri false
  • Mesaje SMS (smishing)
  • Site-uri web false
  • Apeluri telefonice (vishing)

Ce trebuie să faci pentru a te feri?

  • Evită să faci click pe linkuri din e-mailuri sau mesaje SMS nesolicitate. În schimb, accesează site-ul oficial al companiei/instituției prin intermediul unui motor de căutare sau contactează direct compania folosind datele de contact oficiale, nu cele furnizate în mesaj.
  • Fii vigilent la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN). Datele de acces la Internet/Mobile Banking și datele de pe card nu se dau niciodată! Datele de pe card se folosesc doar de noi când facem plăți pe site-uri securizate și nu atunci când suntem conectați la rețele WI-FI publice.
  • Activează și implementează o formă de autentificare în mai mulți pași (Autentificarea Multi-factor – MFA) pentru a adăuga un nivel suplimentar de securitate la conturile online.
  • Asigură-te că software-ul antivirus și sistemele de operare sunt actualizate pentru a proteja împotriva amenințărilor cunoscute.
  • Educă-te, atât pe tine, cât și pe apropiați despre riscurile phishing-ului și cum să recunoști semnele de avertizare. Conștientizarea și educarea continuă sunt esențiale pentru protejarea împotriva atacurilor de phishing.
  • Raportează orice e-mailuri sau mesaje SMS suspecte fie companiei/instituției implicate, fie poliției.

Foarte important!

Semnalează imediat orice tentativă de fraudă, pentru a-i proteja și pe alții! Adresează-te băncii să blocheze cardul și sa-l reemită dacă ai fost victima unei fraude.

Ce sunt FRAUDELE CU INVESTIȚII?

Fraudele cu investiții reprezintă scheme frauduloase în care infractori care acționează în mediul online promit investitorilor potențiali oportunități de investiții extrem de profitabile, dar care, în realitate, nu există sau sunt înșelătoare.

Iată câteva modalități eficiente de prevenire:

  • Educație financiară: cea mai eficientă modalitate de a te proteja împotriva investment frauds este să te educi permanent în domeniul investițiilor. Înțelege ce înseamnă o investiție sigură, cum să recunoști semnele de avertizare ale unei fraude și să fii sceptic înainte de a investi bani. Investiția nu îți aduce niciodată un câștig garantat.

     

  • Educație digitală: marea majoritate a atacurilor informatice pot fi prevenite prin măsuri elementare de igienă cibernetică – parole puternice, atenție sporită la link-uri/atașamente provenite din surse necunoscute, nedivulgarea datelor personale și bancare, autentificare multi-factor.
  • Verifică cu atenție firma / platforma prin intermediul căreia urmează să plasezi investițiile: orice firmă sau individ care oferă servicii de investiții trebuie să fie licențiat și autorizat. Verifică întotdeauna background-ul unei companii și asigură-te că au licența adecvată. Recomandăm să vizitezi și site-ul.
  • Atenție la promisiunile nerealiste: dacă sună prea bine pentru a fi adevărat, este mai mult decât posibil să fie o fraudă. Păstrează un simț critic și nu te lăsa înșelat de promisiuni nerealiste de profituri. Fii sceptic față de promisiunile de câștiguri imense și rapide, dar și față de anunțuri care se prezintă ca oferte pe termen limitat. Investițiile financiare presupun riscuri și nicio entitate autorizată nu poate garanta profituri!
  • Nu oferi informații personale sau financiare altor părți decât celor autorizate. Cumpărarea de acțiuni nu poate fi realizată decât printr-un intermediar autorizat și acesta nu solicită plăți sau date personale prin intermediul unei pagini de internet.
  • Cere informații scrise, cum ar fi prospectele de investiții, detaliile companiei sau orice alt document relevant. Citește cu atenție aceste documente și asigură-te  că înțelegi toate aspectele implicate.
  • Consultă un expert financiar terț, dacă ești nesigur cu privire la o oportunitate de investiții, consultă un expert financiar independent. Aceștia îți pot oferi sfaturi și pot evalua legitimitatea investiției.
  • Nu ceda presiunii de transfer de bani: promotorii fraudelor pot folosi tactici agresive pentru a determina investitorii să acționeze rapid, precum termene limită sau oportunități exclusive care “dispar rapid”.
  • Raportează fraudele dacă ești victima unei fraude cu investiții sau suspectați că cineva încearcă să vă înșele, raportează situația băncii și poliției.

Foarte important!

Semnalează imediat orice tentativă de fraudă, pentru a-i proteja și pe alții!

Ce este SPOOFING-ul?

Spoofing-ul are la bază termenul „spoof” ce înseamnă a “falsifica”, astfel spoofing-ul se referă la acțiunea de a falsifica expeditorul e-mailurilor trimise, pentru a ascunde identitatea adresei reale de unde provine mesajul.

În cele mai multe cazuri, numele sau adresa e-mailului expeditorului și corpul mesajului sunt formatate astfel încât să apară ca și cum ar fi dintr-o sursă oficială și de încredere, cum ar fi o bancă sau o companie legitimă. Această tehnică este adesea folosită în campaniile de tip phishing sau în răspândirea de malware, pentru că oferă destinatarului falsa impresie că mesajul vine de fapt de la o sursă de încredere, lucru care îl poate face mai puțin vigilent. Prin spoofing se pot falsifica și numerele de telefon/afișajul și poate să pară că ești sunat de la bancă sau de la instituții publice. 

Spoofing-ul poate apărea sub mai multe forme:

  • Spoofing prin e-mail
  • Falsificarea ID-ului de apelant
  • Imitația de site-uri web
  • IP Spoofing (pentru a masca adresa IP a unui computer, ascunzând astfel identitatea expeditorului)

Falsificarea serverului DNS (permite atacatorilor să devieze traficul către o altă adresă IP, conducând victimele către site-uri care răspândesc programe malware)

Cum te poți proteja de spoofing?

  1. Evită accesarea de link-uri sau atașamente din e-mail-uri, efectuarea unor plăți sau transmiterea de date confidențiale, fără o minimă documentare în prealabil, în special în cazul mesajelor venite din surse necunoscute.

  2. Atenție la calitatea textului furnizat, precum eventuale greșeli de redactare, gramaticale sau de exprimare! De multe ori atacatorii se folosesc de instrumente automate de traducere.

  3. Atunci când nu ești sigur de veridicitatea mesajului/ apelului telefonic care pare a veni de la bancă poți valida telefonic cu expeditorul (inclusiv banca) la un număr care aparține acestuia și nu unul sugerat de cel care te sună.

  4. Nu te încrede în cel care te sună, verifică veridicitatea mesajului înainte de a face orice demers.

  5. Folosește o soluție de securitate (antivirus) actualizată;

  6. Efectuează back-up (copierea datelor pe alte medii de stocare decât cel local) regulat și aplică actualizările de securitate, imediat ce acestea devin disponibile.

Foarte important!

Semnalează imediat orice tentativă de fraudă, pentru a-i proteja și pe alții!

Cum poți raporta astfel de cazuri pe Facebook? Află mai multe!

Cum recunoști o fraudă pe Facebook Marketplace? Află aici

Cum poți evita fraudele pe Facebook marketplace? Află aici

Find out more on